Monday, April 4, 2011

Refleksi Program Pendampingan Masyarakat di Desa KEDA Bukit Kura, Mukim Pedu




Semasa berkhidmat di Bukit Kura, saya amat suka suasana sana. Pemandangan yang segar dan indah, rasanya inilah tempat tinggal yang selasa, sihat dan aman. Penduduk di Bukit Kura, mereka bersopan-satun, mereka friendly,senang berkawan dengan kami.Mereka benar-benar bercampur gaul dengan kami,saya suka sesi sukaneka. Penduduk kampung betul-betul iklahs menyertai program sukaneka yang dianjungkan oleh kami. Mereka bersemangat betul. Berbanding dengan tempat asal saya, saya tidak pernah menyertai program bersama jiran. Selain aktiviti pada peringkat sekolah menegah, saya jarang bercampur gaul dengan bangsa lain. Hari itu, saya hargai ada peluang berpengalaman menyertai sukaneka dengan penduduk kampung. Kanak-kanak sana suka berkawan dengan kami, tidak sampai satu hari bertemu, mereka suka-suka meminta kami sebagai abang atau kakak angkat. Mereka ini memang suci,ikhlas berkawan dengan kami dan mempercayai kami. Saya terasanya touching, sebab mereka mempunyai hati yang ikhlas dan suci.

Keseluruhan tempat tinggal kampung Bukit Kura adalah indah dan damai,berdekat dengan alam sekitar. Namum, pada pendapat saya, tahap kebersihan perlu ditingkatkan. Kawasan pemakanan terdapat banyak lalat di sekitar, ini akan menjejas kesihatan. Sampah sarap dibuang secara merata-rata, ini akan membawa nyamuk aedes. Harapnya tahap kebersihan dan penjagaan alam sekitar dapat ditingkatkan, agar penduduk kampung dapat berhidup dengan lagi selasa dan sihat.


No comments: